top of page

Prof-FootGolfer, het komt dichter en dichter bij

FootGolf is in 2009 in Nederland ontstaan, en sindsdien enorm gegroeid. Vele duizenden spelers, honderden golfbanen en tientallen landen hebben de weg naar de FootGolf-sport gevonden. Vanaf dit jaar nemen we wekelijks iedereen mee in de ontwikkeling van onze sport, gezien vanuit verschillende standpunten. De tweede man in deze serie is Jim Kuipers. Hij werd in 2014 zowel Nederlands als Europees kampioen.

In 2013 heb ik - na een bijzonder succesvol jaar, waarin ik de eerste plaats op de Nederlandse ranking behaalde - de keuze gemaakt om mijn studie Bouwkunde aan de kant te zetten en vol voor mijn passie te gaan en besloten om van FootGolf mijn werk te maken. Een moeilijke en emotionele keuze, omdat ik eigenlijk altijd afmaak waar ik aan begin en ik mij bewust ben van het feit dat een diploma in deze tijd eigenlijk wel noodzakelijk is om aan een baan te komen. Maar wat is er nou mooier dan te kunnen leven van wat je écht leuk vindt? Vanuit die visie stimuleerden met name mijn ouders deze keuze en met de mogelijkheden die al nadrukkelijk op de deur klopten (welke ik nog afhield vanwege mijn studie), heb ik uiteindelijk voor mijn gevoel gekozen en ben ik mijn droom achterna gegaan.

Aangezien de sport nog niet in grote mate bekend is, zou ik mijn inkomsten in eerste instantie nog niet uit het start- of prijzengeld op (internationale) toernooien kunnen halen. Dat het prijzengeld er in grote getalen komt, daar ben ik van overtuigd. Golf wordt heel dik betaald, net als het voetbal. Dus de combinatie tussen deze twee sporten zou daar garant voor moeten staan. Je ziet het nu bijvoorbeeld bij The Capital Cup, maar langzaam aan is er ook prijzengeld te vinden op andere buitenlandse toernooien. Met de FootGolf Tour in Amerika als hoogtepunt. Ze verdelen daar op 4 toernooien in totaal maar liefst $100.000,- Om, tot het grote geld aanwezig is, toch bezig te blijven en bij te dragen in de ontwikkeling van de sport FootGolf, heb ik inmiddels twee banen in mijn beheer waar FootGolf kan worden gespeeld; Amsterdam De Hoge Dijk en BurgGolf Purmerend. Als er een aanvraag is voor clinics of team- en/of bedrijfsuitjes, bespreek ik de baan, verzorg het arrangement en zorg ik voor begeleiding.

Naast deze verschuiving richting de organisatie ben ik ook zeker actief gebleven als speler. En 2014 is mijn jaar gebleken. Ik draai de afgelopen jaren dus wel mee in de top, maar internationaal gezien moest dat nog blijken. Waar top 10 eerst de standaard doelstelling was, werd die doelstelling na ieder toernooi toch wel steeds aangescherpt vanwege de behaalde resultaten. Zo ging ik in mei 2014 richting Hongarije voor het Europees Kampioenschap FootGolf met als doelstelling de top 3 in het algemeen klassement. Na een slechte eerste ronde op dag 1 wist ik me nog knap te herstellen in de tweede ronde van die dag, waardoor ik de finale dag met maar 5 trappen achterstand op de koploper startte. Aan het einde van die dag stond ik warempel met de grootste beker en een mooie cheque in m’n handen te prijken, en zo was ik - samen met de Nederlander Björn Bulk die tweede werd - de eerste Nederlandse FootGolfer die geld verdiende door te spelen en te winnen. Mijn naam stond nu dus niet alleen nationaal, maar ook internationaal binnen de FootGolf wereld op de kaart.

Op zondag 7 september 2014, tijdens het Nederlands Kampioenschap FootGolf, werd al snel duidelijk dat het drie dagen lang trainen met mijn goede vriend Herman van de Keuken zich had uitbetaald, want na 18 holes bleek dat Herman 1e stond en ik daar vlak achter, met 2 schoten achterstand. De rest kwam niet eens in de buurt. Gelukkig zouden er nog 5 finale holes worden gespeeld, waardoor er dus nog van alles mogelijk was voor mij. Op het EK in mei bleek al dat ik het ideaal vond om te kunnen jagen op de mensen die op mij een voorsprong hebben. Na een aantal kansen op de eerste drie finale holes leek het niet meer te gaan lukken, maar op de voorlaatste hole lukte het mij – mede door een fout van Herman – door een ongelofelijke put langszij te komen om het vervolgens op de laatste hole af te maken. FootGolf blijkt dus tevens een mentaal spel te zijn. Naast Europees Kampioen FootGolf 2014 was ik dus ineens ook Nederlands Kampioen FootGolf 2014, een titel die misschien nog wel meer betekenis voor mij heeft.

De resultaten van de afgelopen jaren en met name die van 2014 leken mij een goede reden om mezelf als ‘product’ op de markt te zetten. Dit achtte ik nodig, omdat de (inter)nationale toernooien vooralsnog van mijn eigen spaarrekening worden betaald. De eerste stap die ik heb gezet is de website www.jimkuipers.nl, die met name vertelt over de FootGolfer Jim Kuipers. Door vervolgens actief te schrijven voor een combinatie tussen een sponsorplan en een crowdfund-actie, probeer ik zowel particulieren als bedrijven te benaderen die mij willen ondersteunen in het bereiken van mijn grote sportieve droom om de beste FootGolfer van de wereld te worden. Ik heb pakketten gemaakt die variëren tussen de €1,00 en €22.500,00 – wat misschien wel heel erg onrealistisch is, maar niet geschoten is altijd mis - waarmee ik vrienden, familie, kennissen, vrienden van vrienden en mensen die nog verder bij mezelf vandaan staan de mogelijkheid geef te investeren in de FootGolfer Jim Kuipers.

Maar wat heb ik in vredesnaam te bieden? Eerlijk gezegd wist ik dat ook niet echt en misschien weet ik dat nu nog steeds niet. De poging die ik met het sponsorplan heb ondernomen, vertelt onder andere de geschiedenis van de sport, mijn verhaal, de weg naar het sponsorplan en allerminst net zo belangrijk; het biedt de pakketten aan, waarbij voor ieder pakket met een andere waarde ook andere tegenprestaties van mij worden aangeboden. Of die tegenprestatie de vraagprijs waard is, zal in praktijk blijken. Een belangrijk aspect van het sponsoren of doneren, of hoe je het ook wilt noemen, is de gunfactor. Als iemand je het (geld) niet gunt, dan zal je ook niets voor elkaar krijgen. Ik hoop dat ik ook maar iets van die gunfactor bezit. Maar vooralsnog zijn er in drie dagen tijd al twee pakketten afgenomen, dus de eerste stappen zijn gezet!

Natuurlijk hebben we meer toppers in Nederland. Bijvoorbeeld Sam van Bracht, Simon Wetzel, Björn Bulk, Matthijs Voost, Herman van de Keuken en tegenwoordig ook de ijzersterk spelende Herman van Eekeres zouden zichzelf als ‘product’ aan kunnen bieden aan die potentiële sponsoren in binnen- en buitenland. Wetzel doet dat vooralsnog met FootGolf Society Club als vereniging, waar natuurlijk ook wat voor te zeggen is. Op die manier plukken de andere leden van de vereniging/club, waaronder Bulk, Voost en Van Eekeres, er ook nog de vruchten van. Toch doen Björn - die in het nieuws veelvuldig als ‘de Messi van het FootGolf’ is genoemd – en Sam het op hun eigen manier, met hun eigen relaties die de twee ondersteunen en helpen in hun poging professioneel FootGolfer te worden.

Wellicht is mijn aanpak wel een eye-opener voor anderen binnen de FootGolf wereld. Of ik daarmee mijn eigen glazen ingooi weet ik niet. Ik denk niet dat ik in die zin het wiel opnieuw heb uitgevonden, niks wat ik heb gedaan en bedacht is nieuw. Je moet er alleen even echt de tijd voor nemen om een plan te maken en uit te werken, waar niets en niemand nog om heen kan. En wie weet zijn er wel een twee-, drie- of viertal partijen die zo’n pakket van €2.500,-, €7.000,- of zelfs €16.000,- wel zien zitten. Dan kan ik de hele wereld over om te doen wat ik het liefst doe; het spelen van mijn grootste passie FootGolf.


Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
Er zijn nog geen tags.
Follow Us
  • Facebook Classic
  • Twitter Classic
  • Google Classic
bottom of page